Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Benvenuto/a,
il portale del Piano di studio
presenta gli approcci didattici 

e i traguardi di apprendimento 

adottati nella 

scuola dell’obbligo ticinese.

Panoramica del piano di studio

Cicli, discipline, competenze trasversali, formazione generale.
La Panoramica del piano per una rapida consultazione.

Scorri in orizzontale per visualizzare l'infografica

Cicli, discipline, competenze trasversali costituiscono un insieme di caratteristiche personali che si attivano in diversi contesti dell’apprendimento e della vita reali, e sono essenziali per operare la trasformazione delle conoscenze in un comportamento.

Scopri di più

Tre contesti di formazione generale, che rappresentano ambiti di costruzione di senso e scenari di applicazione di situazioni reali di apprendimento, da cogliere all’interno di una visione multidisciplinare, pluridisciplinare o interdisciplinare fortemente connessa alle problematiche che la società deve affrontare ogni giorno.